“Dotknij historii” – program edukacyjno-promocyjny w Muzeum Okręgowym w Toruniu

“Dotknij historii” – program edukacyjno-promocyjny w Muzeum Okręgowym w Toruniu

Muzeum Okręgowe w Toruniu serdecznie zaprasza do wzięcia udziału w wielkiej akcji promocyjnej przygotowanej dla grup zorganizowanych w okresie od 16.01 do 9.02.2018 r.

W Muzeum Historii Torunia – oddziale Muzeum Okręgowego w Toruniu – czeka na Państwa  nowocześnie zaaranżowana wystawa „Toruń i jego historia” oraz przestrzenie edukacyjne z interaktywną osią czasu, pokojem wirtualnym i wielkoformatowymi puzzlami.

Można tu poznać historię poprzez ciekawe opowieści, historyczne dokumenty, obiekty muzealne, multimedialne quizy, filmy, kinekt i inne aktywizujące zabawy.

W Muzeum Toruńskiego Piernika – mogą się Państwo dowiedzieć, skąd wzięła się nazwa najsłynniejszego toruńskiego piernika, czyli „katarzynki”; i co takiego ma do powiedzenia dawny właściciel fabryki Gustav Weese. Możecie też Państwo skorzystać z wirtualnej przebieralni i „przymierzyć” strój kramarki czy piekarza. (Na parterze poznacie Państwo składniki używane do wyrobu pierników (m.in. goździki, anyż, kardamon, miód, mąka). Dowiecie się również, z jakich krajów docierały one w średniowieczu do Polski.

W Ratuszu Staromiejskim – od wieków w Ratuszu, tym najbardziej znanym i reprezentacyjnym świeckim gmachu Torunia, koncentrował się handel oraz życie publiczne i polityczne miasta. Ratusz był głównym ośrodkiem sądowym i siedzibą rady miejskiej. Podejmowano tu władców: wielkich mistrzów zakonu krzyżackiego, a także królów Polski, którym wówczas gmach ten służył za czasową rezydencję, stąd jedna z sal pierwszego piętra nosi nazwę Królewskiej. To właśnie w niej zmarł król Jan Olbracht. W Ratuszu miały też miejsce inne ważne wydarzenia historyczne.

Zajęcia prowadzone będą dla uczniów starszych grup przedszkolnych, szkół podstawowych (kl. I-VII), gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych w Muzeum Historii Torunia (ul. Łazienna 16), w Muzeum Toruńskiego Piernika (ul. Strumykowa 4), w Ratuszu Staromiejskim (Rynek Staromiejski 1).

Koszt udziału w zajęciach wynosi 2 zł od osoby.

Zapisy na zajęcia przyjmuje Dział Edukacji
Tel. 56 66 05 632, 56 66 05 605, 56 66 05 631

Dodatkowo wszystkie klasy biorące udział w projekcie uczestniczą w konkursie „Szkoła aktywna w Muzeum”!

Konkurs „Szkoła aktywna w Muzeum” – szkoła, której klasy najczęściej będą korzystały z akcji „Dotknij historii”, w nagrodę za aktywność będzie miała ufundowany pakiet 5 zajęć w Muzeum Okręgowym w Toruniu!

16 stycznia – 9 lutego 2018 r. (uczniowie przedszkoli, szkół podstawowych (kl. I-VI), gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych)

18.01.2018 r. (czwartek) – zmiana harmonogramu zajęć ze względu na specjalną ofertę z okazji 98 rocznicy powrotu Torunia do Macierzy:

Godz. 10.00, 12.00 – Polak mały – zajęcia edukacyjne rozpoczną się od zwięzłego wprowadzenia na temat dnia 18 stycznia 1920 r. i powrotu Torunia do wolnej Polski. Następnie odbędzie się krótka prelekcja dotycząca symboli narodowych, godła, flagi i hymnu, która zakończy się pracą z drukiem edukacyjnym i kolorowanką (SP kl. I-III)

Godz. 11.00, 13.00 – Setna rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości a powrót Torunia do Macierzy – Spotkanie w Muzeum Historii Torunia przy wystawie stałej „Toruń i jego historia”. Podczas zajęć uczestnicy dowiedzą się, w jakich okolicznościach Polska odzyskała niepodległość w 1918 r., jaką rolę odegrali działacze niepodległościowi (np. Józef Piłsudski, czy Józef Haller) oraz dlaczego Toruń do wolnej Polski został włączony dopiero w 1920 r. (SP kl. VI-VII, gimnazjum, szkoły średnie)

 

Opisy zajęć

 

Muzeum Historii Torunia:

1. Skarby z pradawnej skrzyni ( SP kl. 0-III)

Jest to spotkanie przy wystawie stałej „Toruń i jego historia” część I. Prahistoria, podczas którego uczestnicy będą mogli zobaczyć zabytki archeologiczne z różnych okresów chronologicznych, odkryte w Toruniu i okolicach. Zajęcia mają za zadanie popularyzację dziedzictwa archeologicznego naszego regionu. Na zajęciach omawiane będą przede wszystkim dawne narzędzia, broń oraz ozdoby. Ponadto, na zakończenie uczestnicy samodzielnie będą rozwiązywać karty pracy dotyczące uzbrojenia i ozdób występujące na przestrzeni wieków.

 

2. Archeologia dla najmłodszych ( SP kl. 0-III)

Opowieść o pracy archeologa, wykopaliskach i znaleziskach. Wędrując przez pradzieje, młodzi ludzie poznają życie w różnych epokach. Spotkanie uatrakcyjni możliwość wzięcia do ręki kopii zabytków archeologicznych prezentowanych na wystawie. Podsumowaniem będzie zabawa w dopasowywanie biżuterii i broni do postaci reprezentujących rożne epoki i okresy.

 

3. Rodzinna historia – domowe muzeum (gimnazjum, szkoły średnie)

Zajęcia prowadzone w dwóch częściach:
Część pierwsza – dyskusja z młodzieżą mająca na celu zwrócenie uwagi na to, że historia dzieje się wokół nas, że współtworzą ją nasi bliscy, krewni, przyjaciele, że każdego dnia jej dotykamy. Zanim jakiś przedmiot stanie się zabytkiem muzealnym z numerem inwentarza, jest najpierw „uczestnikiem” i „świadkiem” różnych wydarzeń. Staje się potem często pamiątką rodzinną, z którą związana jest jakaś opowieść, nieraz ważniejsza i cenniejsza od samego przedmiotu.
Część druga – przekazanie podstawowych informacji dotyczących profilaktyki konserwatorskiej mogących pomóc właściwie dbać o pamiątki rodzinne w wymiarze materialnym oraz kilku uwag na temat dokumentowania ich niematerialnego wymiaru.

 

4. Opowieści o średniowiecznym Toruniu (SP kl. I-VII)

Zajęcia dla najmłodszych o powstaniu miasta, rycerzach krzyżackich, życiu w mieście w czasach średniowiecznych. Dla starszych uczestników zaplanowane zostało oprowadzanie po wystawie z (uwzględnieniem elementów wiedzy historycznej. Opowieść o dwóch niezależnych od siebie miastach, o zakonie krzyżackim i wpływie rycerzy na losy miasta oraz o wojnach Polski z Krzyżakami.

 

5. Setna rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości a powrót Torunia do Macierzy  (SP kl. VI-VII, gimnazjum, szkoły średnie)

Spotkanie w Muzeum Historii Torunia przy wystawie stałej „Toruń i jego historia”. Podczas zajęć uczestnicy dowiedzą się, w jakich okolicznościach Polska odzyskała niepodległość w 1918 r., jaką rolę odegrali działacze niepodległościowi (np. Józef Piłsudski, czy Józef Haller) i dlaczego Toruń do wolnej Polski został włączony dopiero w 1920 r.

 

6. Jak dzwon Tuba Dei witał królów polskich w Toruniu (SP kl. I-VI)

Zajęcia prowadzone przy wystawie “Toruń i jego historia”. Opowieść o tym, w jaki sposób krzyżacki Toruń gościł królów polskich w swoich murach oraz którzy z władców najbardziej pokochali Toruń i dlaczego. Dla najmłodszych (klasy I-III SP) zajęcia wzbogacone elementami wiedzy dotyczącej, kim był król, jaka była jego rola w państwie, i co to jest koronacja. Dla starszych dzieci (klasy IV-VI) zajęcia rozszerzone o elementy wiedzy historycznej związanej z historią Torunia, wizytami królów oraz tzw. okresie polskim w dziejach miasta.

 

7. Obudź śpiącego rycerza (SP kl. I-IV)

Spotkanie edukacyjne z wykorzystaniem kopii średniowiecznej zbroi rycerskiej. Podczas spotkania pogadanka na temat rycerstwa w średniowiecznym Toruniu na przykładzie Zakonu Krzyżackiego.

 

8. W kantorze kupca toruńskiego (SP kl. I-VII, gimnazjum)

Podczas zajęć uczestnicy zaznajomią się z pracą toruńskiego kupca należącego do Hanzy: z towarami będącymi w kantorze, sposobem ich pakowania, systemem kantorów oraz morskimi trasami handlowymi. Zajęcia urozmaicone będą licznymi pomocami dydaktycznymi oraz strojami historycznymi.

 

9. Dawno, dawno temu w Toruniu (SP kl. I-VII, gimnazjum)

Uczestnicy spotkania zapoznają się w przystępny sposób z historią Torunia od momentu powstania aż po czasy współczesne. Spotkanie urozmaici zwiedzanie interaktywnej ekspozycji o historii miasta, obejrzenie filmu „Księga Toruń” 3D oraz praca z pomocami dydaktycznymi, takimi jak: interaktywna oś czasu, makiety budowli toruńskich czy materiały ikonograficzne zawarte w pokazach multimedialnych.

 

10. Sztuka gotycka w Toruniu (SP kl. VI-VII, gimnazjum, szkoły średnie)

Spotkanie poświęcone najważniejszym dziełom sztuki Torunia (znanym i mniej znanym) okresu średniowiecza. Omówione zostaną cechy charakterystyczne zabytków i ich znaczenie dla omawianej epoki.

 

Ratusz Staromiejski:

 

1. Jan Matejko – malowane dzieje Polski (SP kl. VI-VII, gimnazjum, szkoły średnie)

Spotkanie poświęcone twórczości Jana Matejki, najwybitniejszego malarza historycznego w sztuce polskiej twórcy wizji historii Polski na przykładzie obrazów w Muzeum Okręgowym w Toruniu.

 

2. Mikołaj Kopernik – życie i dzieło wielkiego astronoma (SP kl. III-VII, gimnazjum)

Prezentacja losów słynnego astronoma w oparciu o wystawę czasową „Mikołaj Kopernik”. Opowieść o życiu rodzinnym, nauce oraz szerokiej działalności na polu Kościoła, medycyny, prawa, finansów i, przede wszystkim, astronomii.

 

Muzeum Toruńskiego Piernika:

 

1. Z piernikiem za pan brat od najmłodszych lat (SP kl. I-III)

Spotkanie wprowadzające najmłodszych gości Muzeum w niezwykły świat korzennych aromatów i piernikowych smaków. Uczestnicy poznają tajemniczy świat piernikowych opowieści oraz będą aktywnie uczestniczyć w procesie formowania pierników dekoracyjnych.

 

Budynek przy ul. Św. Jakuba 20 a:

 

1. Pierwsze wieki po Chrystusie

Podczas zajęć uczestnicy zapoznają się z dawnym życiem ludzi na terenach naszego regionu. Będą mieli okazję dotknąć wytworów rzemiosła (naczynia, broń). Pogadanka z prezentacją multimedialną przybliży uczniom codzienne zmagania mieszkańców w ostatnich wiekach starożytności.

 

2. Brąz i żelazo w czasach Biskupina (gimnazjum, szkoły średnie)

Podczas zajęć przedstawione zostanie życie codzienne mieszkańców Biskupina: etapy budowania osady obronnej (sposoby budowy wałów, domów), wyrób narzędzi, prace gospodarskie. Prezentacji multimedialnej towarzyszyć będzie pokaz zabytków specjalnie wyjętych z magazynu muzealnego na tę okazję, świadczących o wysokim poziomie specjalizacji mieszkańców grodu.

 

Anna Siemińska
sieminska.anna@edupolis.pl

Organizacja: Biblioteka Pedagogiczna w Toruniu



| Polityka cookies | Polityka Prywatności i Regulamin | Redakcja | Deklaracja dostępności |

Wykonano dla: Województwo Kujawsko-Pomorskie

Odsłon: 6972920